enflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
18,6388
EURO
19,2512
ALTIN
1.048,80
BIST
4.962,48
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Çok Bulutlu
15°C
İstanbul
15°C
Çok Bulutlu
Çarşamba Hafif Yağmurlu
16°C
Perşembe Hafif Yağmurlu
14°C
Cuma Hafif Yağmurlu
12°C
Cumartesi Çok Bulutlu
13°C

BANKALARIN VERDİĞİ MAAŞ PROMOSYONU CAİZMİDİR?

01.10.2022 10:39
A+
A-

Fransızca bir olan promosyonun Türkçe kelime karşılığı özendirmedir. Özendirme ise; bir malı geniş kitlelere tanıtmak ve o malın sürümünü sağlamak amacıyla yapılan çalışmalar şeklinde tanımlanmaktadır.
Bankacılık sektöründe promosyon; bankaların, ürün ve hizmetlerini tanıtmak ve kullandırmak amacıyla kurumlara yaptıkları kazanımlardır.
Maaş promosyonu ise, memur, işçi ve emeklilere yatırılan maaş dışında bankanın maaş sahiplerine yaptığı fazla ödemedir.

Asrımızda gerek kurumsal gerekse bireysel bir çok finansal iş ve işlem bankalar üzerinden yapılmaktadır. Aynı şejilde yasal bazı zorunluklar sebebiyle memur, işçi ve emeklilerin maaşları da bankalar üzerinden ödenmektedir. Faizle para alıp veren, kredi, iskonto, kambiyo, işlemleri yapan, kasalarında para, değerli belge, eşya saklayan ve bunun dışındaki diğer ekonomik etkinliklerde bulunan bankalar kendilerine yatırılan memur, işçi ve emeklilerin maaş paralarını sisteme sokarak para kazanmaktadır. Fakat yapılan kanuni düzenleme ile bankala, maaş sahibi memur, işçi ve emeklilere maaşları dışında promosyon adı altında bir ödemede bulunmaktadır. Bu ödemenin temeli, kendisine yatırılan yüklü miktardaki maaş paralarından belli bir süre yararlanma düşüncesidir.
Banka, geleneksel olarak para alırken uyguladığı fiyat (faiz) ile satarken uyguladığı fiat (faiz) arasındaki fark karının temelini ve çoğunluğunu oluşturmaktadır.

Devletin bankalarla yaptığı sözleşme gereği maaştan iki gün önce bu paralar bankaya yatırılmakta maaş sahipleri ise bu parayı ancak iki gün sonra çeke bilmektedirler. Banka bu iki gün içinde bu yüklü parayı kullanmakta bunun çok az bir kısmını ise promosyon olarak memur, işçi ve emeklilere vermektedir.

Ancak modern bankacılıkta faiz dışı gelirler de önemli bir gelir kalemi oluşturmaktadır. Bankanın gelirinin çoğunun haramdan oluşmaktadır.

Promosyon paralarını katılım bankaları da vermektedir. Katılım bankaları her nekadar faizli işlem yapmadıklarını söyleselerde onlarında bazı uygulamaları haramdır.

Yukarıda saydığımız sebeplerden dolayı, memur, işçi ve emeklilere verilen promosyonun meşruluğunu tartışır hale getirmektedir.

Maaş promosyonu güncel olduğundan klasik fıkıh kitaplarımızda bu konudan bahs edilmemektedir. Günümüz alimleri ise bu konuda araştırma yapmakta bu konu ile ilgili farklı iki görüş ortaya koymuşlardır.

  1. Bankaların vermiş olduğu bu promosyon paralarının faiz olduğu alınmasının haram olduğu yönünde
  2. Bu paralar faiz değil ancak faiz şüphesi olduğundan şüpheli hale gelmekte, bu tür paranın kullanılmasının haram olduğu yönünde.

Kanaatimize gelince, tamamen faizle işlem yapan bankaların promosyon paralarıı faizcilikte kullandıklarından burdan alınan promosyon paralarının kesin haram olduğu yönündedir. Çünkü, bu tür bankalara dolaylı destek verilmekte, bunların faizli uygulamalarına finansal destek sağlanmaktadır. Faizle işlem yapan baklarala yapılan her tür muamele haramdır.

Katılım bankalarından alınan maaş promosyonlarına gelince bu bankalar her nakadar faizli işlem yapmadıklarını söyleselerde bir çok işlemlerinde haram ve haram şüphesi vardır.

Tavsiyemiz, memur, işçi ve emeklilerin maaşlarını katılım bankalarından almaları aldıkları bu paraları fakirlere değıtmaları şayet kendileri fakirseler kendilerinin kullanmaları yönündedir.

Doğrusunu Allah (cc) bilir.

Yazarın Diğer Yazıları
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.